تاریخ انتشار: پنجشنبه 1400/03/13 - 02:48
کد خبر: 397199

تا انتخابات ۱۴۰۰؛

بی‌اعتنایی اصلاحات به معاون دولت خاتمی/ مهری که به دل یاران ننشست

بی‌اعتنایی اصلاحات به معاون دولت خاتمی/ مهری که به دل یاران ننشست

محمدرضا تاجیک از تئوریسین های اصلاح طلب در این باره با حمایت ضمنی از تئوری غیر دموکراتیک "تحریم خاموش انتخابات" گفته است: آیا اصلاح‌طلبان حاضر هستند با هر کارتی بازی کنند یا اینکه فضای حیثیتی و آینده خود را در این می‌بینند که به صورت رسمی اعلام کنند کاندیدایی در انتخابات ندارند و از کسی نیز حمایت نمی‌کنند. این شرایط امروز برای آقای مهرعلیزاده وجود دارد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان تربیت بدنی سابق و رئیس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای کنونی یعنی محسن مهرعلیزاده کسی که سودای ردای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را در سر دارد و این رد و یا عدم احراز صلاحیت چهره های اصلاح طلب فرصت غنیمتی بود برای اینکه بتواند این جریان را نمایندگی کند و رای بدنه اجتماعی آن ها را به نفع خود مصادره کند. او با توئیتی سعی کرد دل اصلاح طلبان را به دست آورد:

بی‌اعتنایی اصلاح‌طلبان به معاون دولت اصلاحات/ مهری که به دل یاران هم ننشست

اما در جواب با تلخ رویی و تلخ گویی یاران مواجه شد.

موج نخواستن‌ها

مهرعلیزاده اکنون در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از جانب حزب اصلاح‌طلب راه ملت پا به انتخابات گذاشت اما گویا مهمان ناخوانده ای بود و حتی هم حزبی هایش هم او را نمی خواهند.

پس از انتشار لیست نهایی شورای نگهبان و معرفی نامزدهای نهایی، اصلاح‌طلبان طی یک بیانیه‌ای اعلام کردند: « اعضای مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران، نه نفر را برای نامزدی در انتخابات پیشنهاد کرده و به دنبال انتخاب یک نامزد واحد از میان آن‌ها بودند، اما با رد صلاحیت همه آنها، اینک این جبهه نامزدی برای معرفی به مردم ندارد». کمی بعد انجمن اسلامی مهندسان نیز در بیانیه‌ای گفت: « انجمن اسلامی مهندسان در این شرایط با دریغ و درد اعلام می‌کند نه تنها در این دوره امکان معرفی نامزد ندارد که از معرفی هر نامزد نیابتی و دستچین شده نیز خودداری خواهد کرد».

همچنین مصطفی هاشمی طبا در گفت و گویی، درباره احتمال حمایت اصلاح طلبان از محسن مهرعلیزاده در انتخابات، اظهار کرد: بعید می دانم چنین اتفاقی بیفتد و فکر می کنم اصلاح طلبان در انتخابات  بیشتر در نقش ناظر خواهند بود.

وی ادامه داد: مهرعلیزاده شانسی در انتخابات  ندارد و بعید است اصلاح طلبان او را به عنوان نماینده خود انتخاب کنند. مهرعلیزاده در لیست اولیه جبهه اصلاحات هم نبود.

عبور قاطع کارگزارانی‌ها از مهرعلیزاده

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران در طی بیانیه‌ای قبل از اعلام رسمی نامزدها با بیان اینکه گزینه‌ای که بتواند مورد حمایت قرار گیرد، وجود دارد  گفت: «آقای همتی نیروی خوبی است، منتها ما نمی‌دانیم ایشان آمادگی ماندن در صحنه و کار کردن در این شرایط را دارد یا خیر؟ و این را باید بررسی کنیم. ما بر اساس اینکه ایشان به کارگزاران می‌آید یا نمی‌آید، در مورد آقای همتی بحث نمی‌کنیم.

ایشان عضو کارگزاران بوده و هیچ وقت هم استعفا نداده‌اند اما برای ما مسئله اصلی بحث کشور، کارآمدی و حل مشکلات مردم است، باید ببینیم که ایشان در این زمینه چه اندازه می‌تواند کار کند و چه برنامه کاری در این حوزه دارد. البته اصل این موضوع باید در جبهه اصلاح‌طلبان بررسی شود و بعد درباره آن اعلام نظر صورت گیرد.»

نامه بی‌جواب و اوج بی‌اعتنایی

محسن مهرعلیزاده، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، در نامه ای به بهزاد نبوی رییس جبهه اصلاحات خواستار ارائه برنامه هایش در جلسه مجمع عمومی جبهه اصلاحات شد.

بی‌اعتنایی اصلاح‌طلبان به معاون دولت اصلاحات/ مهری که به دل یاران هم ننشست

آذر منصوری سخنگوی جبهه اصلاحات ایران درباره نامه محسن مهرعلیزاده به بهزاد نبوی در زمینه اعلام برنامه‌ها به این جبهه در کلاب‌هاوس گفت: در هیچ یک از جلسات جبهه اصلاحات از جمله جلسه دیروز چنین بحثی مطرح نشده است و باید ببینیم این درخواست چه می‌شود چه موضعی را مجمع عمومی می‌گیرد. این یک بحث است که به عنوان سخنگو نمی‌توانم چیزی بگویم و آخرین موضع همانی است که در کانال جبهه اعلام شده است.

موضعی که قبلاً اعلام شده بود عدم حمایت از هیچ کاندیدایی بود! یعنی صریحا دست رد به سینه یار قدیمیشان زدند.

اگر با مایی خارج شو!

محمدرضا تاجیک از تئوریسین های اصلاح طلب در این باره با حمایت ضمنی از تئوری غیر دموکراتیک "تحریم خاموش انتخابات" گفته است: آیا اصلاح‌طلبان حاضر هستند با هر کارتی بازی کنند یا اینکه فضای حیثیتی و آینده خود را در این می‌بینند که به صورت رسمی اعلام کنند کاندیدایی در انتخابات ندارند و از کسی نیز حمایت نمی‌کنند. این شرایط امروز برای آقای مهرعلیزاده وجود دارد. هر چند برخی از اصلاح‌طلبان بر این باور هستند که آقای مهرعلیزاده بهتر است وارد این بازی نشود و از ادامه رقابت‌های انتخاباتی انصراف بدهد.

او تأکید می‌کند: "با این وجود به نظر می‌رسد ایشان قصد دارند در رقابت‌ها باقی بمانند و جریان اصلاحات نیز قرار نیست از ایشان حمایت کند. هر چند ارتباطات و رفت‌وآمدهایی وجود دارد که این فضا ایجاد شود. بنده بعید می‌دانم در نهایت چنین اتفاقی بیفتد. امروز امثال آقای مهرعلیزاده در یک شرایط تاریخی قرار دارند و میان دوطرف روان و دوان هستند. یک طرف حاکمیت قرار دارد که از وی می‌خواهد  از بازی خارج نشود و تا آخر بازی حضور داشته باشد، طرف دیگر اصللاح‌طلبان و بخش‌هایی از جامعه قرار دارند که از ایشان می‌خواهند در بازی حضور نداشته باشد و صحنه را ترک کنند. بدون‌تردید ایشان وارد هر کدام از این فضا شود، همراه با هزینه‌هایی خواهد بود. این در حالی است که ممکن است مواهبی نیز برای ایشان به همراه داشته باشد. این برآوردی است که آقای مهرعلیزاده باید انجام بدهد و در نهایت تصمیم تاریخی خود را بگیرند. بنده بعید می‌دانم آقای مهرعلیزاده شانس زیادی برای ورود به پاستور داشته باشند و معتقدم تنها در شرایطی چنین شانسی تقویت خواهد شد که یک اتفاق بزرگ رخ بدهد که بنده زمینه‌های این اتفاق بزرگ را مشاهده نمی‌کنم."

دعوای درونی برای بودن یا نبودن

دو موضع کاملا متفاوت برای معرفی کاندیدا در بین اصلاح‌طلبان وجود دارد که طیف تندتر این جریان معتقد به عدم‌ معرفی کاندیدا و عدم مشارکت جدی در انتخابات هستند و در طرف مقابل، چهره‌های معتدل‌تر این جریان اعتقاد دارند که از ابزار صندوق رای نباید غافل شد.

طبق اطلاعات منتشر شده در جلسات نهاد اجماع‌ساز اصلاحات نیز بحث‌های تندی میان رئیس این نهاد بهزاد نبوی و برخی از طیف‌های تند این جریان صورت گرفته است و رئیس جبهه اصلاحات ایران بر ضرورت حضور و مشارکت اصلاح طلبان در انتخابات و قهر نکردن با صندوق‌های رای تاکید داشته است.

همتی شاید مهرعلیزاده خیر

اسماعیل گرامی مقدم عضو نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان در گفتگو با دانا در این باره اعلام کرد: آقای مهرعلیزاده در حلقه اصلاح طلبی تعریف می شود بنابراین حق او است که بخواهد برنامه های خود را در جبهه اصلاحات ارائه بدهد.

وی البته این را هم گفت که «اشکالی ندارد جبهه اصلاحات برنامه های یک نامزد را بررسی کرده و شنوای آن باشد باید نشست و دید جبهه اصلاحات چه تصمیمی میگیرد، من یک عضو این جبهه هستم بقیه اعضا هم نظراتی دارند که باید شنید.»

بی‌اعتنایی اصلاح‌طلبان به معاون دولت اصلاحات/ مهری که به دل یاران هم ننشست

این اظهارات گرامی مقدم نشان می دهد که اعضای نهاد اجماع ساز علاقه ای به حمایت از مهرعلیزاده ندارد. علی‌محمد نمازی عضو دیگر کارگزاران هم گفته است: نظر کرباسچی بر همتی است. او ویژگی‌های مناسبی دارد. نیرویی معتدل است که روحیه کار دارد و کمتر مشاهده شده که جنجال به پا کند.

علی صوفی که سابقه وزارت در دولت اصلاحات و عضویت در شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را دارد نیز صراحتا اعلام کرده است که کاندیدای اصلی‌ کارگزاران همتی است.

به هر حال موارد بالا نشان از این دارد که دایره بسته اصلاح طلبان حتی معاون دولت اصلاحات را برای ارائه برنامه هایش هم راه نمی‌دهد و سبک جدیدی از بداخلاقی حزبی را به جامعه نشان دادند، آن ها به دنبال دلایلی برای توجیه شکست قطعی در انتخابات بودند و حالا با چشم پوشی از معاون خاتمی می گویند فضا خالی از اصلاح طلب است.

گزارش از حمزه دستیار

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کارشکنی کویت در صدور ویزا برای تیم‌های ملی پدل ایران
درگیری‌ها بین اعضای مقاومت فلسطین و ارتش رژیم صهیونیستی در کرانه باختری
رهبر انقلاب: امت اسلامی با قدرت درونی رژیم صهیونیستی را از قلب جامعه اسلامی برمی‌دارد
پزشکیان: در مقابل دشمنان ید واحد شویم
رژیم صهیونیستی باقدرت امت اسلام ازقلب جامعه اسلامی برداشته می شود
حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
کیفیت هوای تهران قابل قبول است
آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌دانند که ایران اهل مماشات نیست
۶۰ لیتر سهمیه بنزین مهرماه امشب واریز می‌شود
عراقچی: ترور شهید اسماعیل هنیه بی‌پاسخ نخواهد بود/ رژیم صهیونیستی در یک بن بست خطرناک گرفتار شده است
مسافران پروازهای تهران-بیروت از حمل پیجر و بی‌سیم خودداری کنند
ترافیک سنگین در محورهای چالوس و رشت - قزوین
شهید ابراهیم عقیل فرمانده ارشد حزب الله لبنان که بود؟
اتوبوس و مترو برای دانشجویان و دانش‌آموزان در تهران رایگان است
کدام جاده‌ها امروز یک طرفه است؟
وقوع انفجار در اطراف پایگاه عین الاسد
کشتار در غزه ادامه دارد
شایعه ترور جانشین فرمانده نیروی قدس کذب است
مسئولان نظام و مهمانان کنفرانس وحدت با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
گروه‌های مقاومت فلسطین شهادت فرمانده حزب‌الله لبنان را تسلیت گفتند
به جای اینکه کارکرد گرایانه حرف بزنیم، تکلیف گرایانه حرف می‌زنیم!
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top